
Tisztázzuk is rögtön az angol kifejezés jelentését, és máris közelebb kerülünk a fő kérdésünkhöz, hogy mik is azok a third-party weboldal kiegészítők? A Third-party szó nem “harmadik bulit” jelent , hanem harmadik féltől származó kiegészítőt. A harmadik fél egy külső szolgáltató, amely segíti a weboldal üzleti folyamatait, vagy valamilyen fontos funkcióval egészíti azt ki. Csak, hogy a legalapvetőbbet említsem: Google Fonts, Google Analitics, Facebook Chat, stb, ezek mind külső szolgáltatások, fizikailag egy teljesen más weboldalon vannak.
Ezeket a külső alkalmazásokat, vagy szolgáltatásokat scriptekkel, linkekkel, vagy speciális paraméterekkel lehet beilleszteni a weboldalba, ahol aztán az alkalmazás adatot gyűjt, elemez, vagy éppen szolgáltat valamit, úgymint számlázás, fizetés, stb.
Hogyan történik a harmadik felek integrációja?
API-n keresztül. Amikor egy másik platformot, vagy fiókot szinkronizálunk a webhelyünkkel, az lehetővé teszi a nyílt adatcserét a webhelyünk és a harmadik fél platformja között. Az API meghatározza, hogy milyen adatok kommunikálhatnak az applikációk között és, hogy az adatok hogyan kerüljenek feldolgozásra. A weboldal tulajdonosok általában API kulcsokkal (API key) lépnek interakcióba a harmadik féllel.
Hogy tisztábban láss, íme egy konkrét példa:
Tegyük fel, hogy egy külső hírlevél szolgáltatást használ a vállalkozás (pl: Mailchimp). Az emberek feliratkozhatnak hírlevélre a weboldalon (egy űrlapon keresztül). Amikor ez megtörténik, a harmadik fél integrációja lehetővé teszi, hogy a webhelyen található feliratkozó űrlap zökkenőmentesen továbbítsa az adatokat a hírlevél szolgáltatónak. Az API kulcs mondja meg a harmadik félnek, hogy az adatokat milyen formában továbbítsa, illetve az melyik felhasználói fiókhoz tartozik.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb (főleg eCommerce) third-party integrációs megoldás sok olyan funkcióval rendelkezik, amelyek beállítása aprólékos és időrabló elfoglaltság, sokszor még a fejlesztők számára is. Állítottál már be bankkártyás fizetést automata számlázással? A jó hír, hogy a munka megkönnyítése érdekében a legelterjedtebb honlap motorokhoz léteznek előre elkészített integrációs bővítmények, melyekkel kódolás nélkül beállíthatók a külső szolgáltatások. Ezek egy része ingyenes, míg más bővítményeknek van egy éves díja.
Három nagy (általam kreált) típusba soroltam a third-party kiegészítőket:
- Legalapvetőbbek – Ilyenek tipikusan a Google szolgáltatásai, például a Google Fonts, vagy a Google Analytics, a Facebook Messenger, a YouTube, Vimeo videók beágyazása. Minden olyan egyszerűbb kiegészítő, ami bármely honlapon nélkülözhetetlen. Szerencsére ezek legtöbbje ingyenesen használható.
- Gyakran használtak – Alapjaiban véve ezek is az első kategóriához tartoznak, ám ezek beállításához már általában szükségeltetik minimális weboldal fejlesztői tudás. Ide tartoznak például a hírlevél küldő rendszerek, marketing eszközök bekötése, vagy a közösségi média integrációk, úgymint Facebook Share, Like box, Instagram Feed, stb.
- Komplexek – Ebbe a kategóriába esnek azok az integrációk, amelyek telepítéshez, beállításához és kezeléséhez mindenképpen szakember javasolt, azok összetettsége és pénzügyi vonzata miatt. Ide tartoznak a különböző CRM rendszerek és business támogató szoftverek. A bankkártyásfizetés / számlázás is.
Miért ennyire elengedhetetlen már? Ezek a küldő szolgáltatások segítik a vállalkozás által értékesített termék, vagy szolgáltatás eladását, csökkentik az adminisztratív terheket, vagy automatizálnak folyamatokat. Az alábbi lista segíteni fog megérteni a third-party kiegészítők létfontosságát:
- segítenek növelni a felhasználók (vásárlók, ügyfelek) teljesítményét
- felhasználói élményt biztosítanak
- maximalizálják a vásárló megtartást
- funkcionálisan kiegészítik a weboldalt
- automatizálják, vagy egyszerűsítik a folyamatokat
- mérik a weboldal teljesítményét
- statisztikai adatokat szolgáltatnak a weboldal látogatóiról
Weboldalkészítőként nem kell vissza riadnod ezektől, az API-kat nem Neked kell lefejleszteni, viszont a kész megoldásokat tudni kell integrálni. A PHP kurzusunkon két ilyen API integrációval is találkozhatsz, egyszerű natív módon ágyazunk be két külső adatszolgáltatást, majd kapott adatokkal műveleteket is végzünk.