
Napról napra egyre több üzleti folyamat költözik az internetre, ma már az online fizetési lehetőségek nemcsak szükségesek, hanem elengedhetetlenek is. Gyakran felmerül az ügyfelekben a kérdés, hogy mégis milyen bankkártyás fizetési megoldást használjanak a weboldalukon, egyáltalán milyen lehetőségeik vannak? A legtöbb esetben erre a fejlesztőtől várják a választ, “Melyik a legjobb?”, “Melyik olcsó?”, “Mi kell hozzá?”
Nem kell feltétlenül egy “hagyományos” webshop ahhoz, hogy bankkártyás fizetés legyen egy weboldalon. A különböző üzleti igényekre különböző megoldások léteznek, amik közül mindenki megtudja találni a vállalkozása számára a legelőnyösebbet.
Hogyan válasszunk megfelelő fizetési szolgáltatót?
Rengeteg fizetési megoldás és szoftver áll rendelkezésre a bankkártya elfogadáshoz, a döntéshez a következő szempontokat érdemes figyelembe venni:
- Mennyibe kerül a szolgáltatás: Regisztrációs díjak, havi szolgáltatási díjak (pl. utalás saját bankszámlára), jutalék a vásárlások után.
- Milyen gyorsan lehet hozzáférni a pénzéhez: hány nap alatt érkezik meg a pénz a saját számlánkra.
- Milyen motorra épült a weboldal?: Milyen technikai feltételei, fejlesztési költsége van.
Hogyan működik a fizetés konkrétan?
Van egy weboldal, amin a vásárlók megszeretnének venni egy terméket, vagy szolgáltatást. Ezt össze kell kötni egy külső szolgáltatóval, aki magát a fizetési tranzakciót bonyolítja. A fizetés megkezdésekor a weboldal automatikusan átirányítja a vevőt a szolgáltató (pl. SimplePay) fizetőoldalára, ahol a tranzakció megtörténik. Fizetés után a szolgáltató visszairányít az eredeti weboldalra, ahol a vevő láthatja a válaszüzenet a tranzakció sikerességéről (vagy sikertelenségéről).
Ahhoz, hogy ez a folyamat sikeresen megtudjon történni, a weboldalt és a szolgáltatót össze kell kötni egymással. Mit jelent ez konkrétan? A szolgáltató által a vállalkozás számára kiadott kulcsokat tudnia kell kezelni kezelni a weboldalnak. Ennek az adatkapcsolatnak a biztosításához már vannak előre elkészített szoftverek, amelyeket fel lehet telepíteni a honlapmotorhoz. Ezek egy része ingyenes, de vannak fizetős megoldások is, például https://bankkartyas-fizetes.hu/
Tehát általában nem kell lefejleszteni nulláról egy szoftvert ehhez, ezt már megcsinálták nekünk a back-end fejlesztők, csak integrálni kell a weboldalba. Az alábbi rendszerekhez biztosan találsz már kész (de nem biztos, hogy ingyenes) megoldást:
- WooCommerce (WordPress)
- OpenCart
- PrestaShop
- VirtueMart (Joomla)
- Gravity Forms (WordPress)
- Magento Commerce
Melyek a legnépszerűbb kártyás fizetési megoldások Magyarországon?
PayPal (Online tárca)
Sok embernek van felhasználói PayPal fiókja, amivel vásárolni szokott. Az e-mail címhez van rendelve egy online tárca, amin belül meg vannak adva a bankkártyái, amiket terhelni lehet a fizetés során. Én is erről fizetem a Netflixet és a Google Drive fiókomat. Eladáshoz, (tehát bejövő pénzekhez) a felhasználói fiók nem lesz jó, üzleti fiók kell. Ez is egy virtuális tárca, csak más szabályokkal.
A PayPal-nak van egy olyan előnye, hogy webáruház motor sem kell a fizetéshez, lehet készíteni PayPal gombokat, amiket a weboldalba illesztve egyből átirányítódik a vevő közvetlenül a PayPal fizetési felületére. Ez technikailag nem más, mint egy paraméterezett form. Ez a megoldás hasznos lehet 1-5 termékig, vagy, ha valakinek van 2-3 könyve, amit szeretne egy Landing Page-en eladni, de nem akar hozzá egy komplett webáruházat fejlesztetni.

Banki megoldások – OTP SimplePay, K&H, CIB, UniCredit
Ehhez a kereskedő cégnek kártyaelfogadási megállapodást kell kötni a választott bankkal, amely során a bank egy titkosításhoz használt API kulcsot küld a kereskedőnek. Ez még önmagában nem sok minden jelent, a tényleges fizetéshez kell egy szoftver is, ami ezt az API kulcsot feldolgozza. A legnépszerűbb fizetési megoldásokhoz már vannak szoftverek, kb 30-50 000 Ft-ért meg lehet venni.

Online tárcák – Barion, Borgun, Stripe
Ez a legolcsóbb megoldás a bankkártyás fizetésre, ami tulajdonképpen egy virtuális tárca, amin gyűjteni lehet a pénzt, majd tetszőlegesen elutalni egy bankszámlára. Ebben az esetben a szoftver általában ingyenes, a haszon a jutalékos rendszeren van, 1-2%-ot vonnak le a vásárlások árából. Hasonlóan működik a PayPalhoz. Bizonyos összeghatár felett az eladónak azonosítania kell magát (iratokkal/ személyesen/online), hiszen több milliós forgalom esetén szereti tudni a szolgáltató cég, illetve a NAV is, hogy melyik cég gyűjtöget pénzeket.

Hogyan lehet hozzájutni a pénzhez?
Ezt sokan úgy képzelik el, mint az átutalást, hogy amint a vevő megveszi a terméket, az eladónál jóváíródik az összeg. Ez egyik szolgáltatónál sincs így, a pénz napokig ül, mire hozzá lehet jutni.
Az online tárcás megoldások esetében a fiókból lehet indítani az átutalást egy bankszámlára, de sajnos nem azonnal és nem ingyen. Egyes szolgáltatóknál akár egy hetet is várni kell, amíg az eladó hozzáférhet a pénzéhez. Vannak olyan banki szolgáltatók is, ahol adott napon (pl minden szerdán) utalják az összegyűlt pénzt a számlára.
Visszatartás
Új partnereknél, új szerződéskötés esetén, vagy új cégeknél még egy plusz biztonsági faktor is bejöhet: 14-21 napig nem lehet utalni, mert még nincs meg a vállalkozással szemben a bizalom, így védik a vevőket a visszaélésektől.
Miket kell vállalkozóként (kereskedőként) elintézni?
A bankkártyás fizetéshez kell egy működő vállalkozás és kell egy kész weboldal is a termékekkel, eladni kívánt szolgáltatásokkal. Az elektronikus kereskedelemi szabályok kötelezően előírják az Általános Szerződési Feltételek weboldalon történő elhelyezését, illetve annak kötelező tartalmi elemeit is, tehát ennek is készen kell lenni.
Ha a fentiek megvannak, a kiválasztott fizetési szolgáltatóval szerződést kell kötni. Szerződéskötéskor általában egy kérdőívet kell ki tölteni a vállalkozásra vonatkozóan a következők szerint:
- Milyen termékeket kíván eladni?
- Mekkora az átlagos kosárérték?
- Milyen devizanemet szeretne használni?
- Mekkora a várható havi forgalom?
- Mekkora a céges vásárlók aránya a magánszemélyekhez képest?
Ennek a folyamatnak az átfutási ideje hetekbe is telhet, a becsléseket megtalálod az alábbi összehasonlító táblázatban.
Fizetési szolgáltatók, és megoldások
A táblázatban feltüntetett díjak kizárólag a tájékoztató jellegűek, korábbi tapasztalatok alapján állítottam össze! A fizetési szolgáltatók minden esetben egyedi ajánlatot adnak, amely tartalma eltérhet az itt megadott adatoktól. Minden esetben utána kell nézni az aktuális szerződési és szolgáltatási feltételeknek!
Szolgáltató | Szerződés/ügyintézés | Csatlakozási díj | Jutalék | Pénznemek | Részletek |
---|---|---|---|---|---|
OTP SimplePay | 14-21 nap | 35.000 + áfa (kedvezményes díj) | 1-2% + áfa (egyedi ajánlatot adnak) | HUF, EUR, USD | Megnézem |
CIB Bank | 14-21 nap | 30.000 Ft | 1-2% (egyedi ajánlatot adnak) | HUF, EUR | Megnézem |
K&H Bank | 21-30 nap | 0 Ft | 1-2% (egyedi ajánlatot adnak) | HUF, EUR, USD | Megnézem |
Unicredit Bank | 30-45 nap | 0 Ft | 1-2% (egyedi ajánlatot adnak) | HUF, EUR, USD | Megnézem |
PayPal | 7-10 nap | 0 Ft | 2,5% – 8% (sávos) | Lásd itt | Megnézem |
Stripe | 7-10 nap | 0 Ft | 1.4% – 2.9% (+ 85Ft) | Lásd itt | Megnézem |
Barion | 7-21 nap | 0 Ft | 0,5-1.5% (+ visszaváltás díja) | HUF, EUR, USD, CZK | Megnézem |
B-Payment (Borgun) | 7-21 nap | 0 Ft | 1-2% (egyedi ajánlatot adnak) | HUF, EUR, USD | Megnézem |
A K&H és a CIB kivételével mindegyik rendszerrel van már tapasztalatom WordPress (WooCommerce) rendszeren belül.
A megfelelő fizetési megoldás kiválasztása nem minden esetben a díjakon múlik, sok esetben inkább a célcsoport igényeihez igazítjuk a fizetési módot. Előfordulhat, hogy a célcsoportnak (vagy országnak) van egy preferált fizetési módja (pl. PayPal), amit, ha nem biztosítunk kevesebb lesz az eladás, mint egy kedvezőbb kondíciójú, de nem népszerű megoldással.
Akkor mik is a kártyás fizetés igénylésének lépései?
- Legyen teljesen kész a weboldal és az ÁSZF is, el fogja olvasni a szolgáltató!
- A kereskedő válassza ki a vállalkozás szempontjából legmegfelelőbb szolgáltatót, majd kössön szerződést/regisztráljon.
- A regisztráció során kapott fiókot, illetve API kulcsokat továbbítsa a fejlesztő felé.
- A fejlesztő beszerzi és telepíti a fizetéshez szükséges integrációs szoftvert, a honlapmotorhoz (pl. WooCommerce), majd beállítja a kapcsolathoz szükséges kulcsokat.
- Teszt vásárlás alacsony összeggel (pl 100 Ft).
- Ha minden rendben ment, élesíthetjük a bankkártyás fizetést.
Melyiket ajánlom?
Bármelyiket, ami a vállalkozás és annak célcsoportja számára megfelelő. Ezen a portálon jelenleg a Barion rendszerét használom, ami egy költséghatékony megoldás egy KKV, vagy egy egyéni vállalkozó számára is.